Kind dat oma het internet toont met een laptop.

Copywriting voor zoekmachines - wablief?

Schrijven voor het web

Hoe vaak heb je de laatste tijd al gedacht: ik pak mijn website eens aan? Of ik moet echt meer informatie plaatsen op de site?

Ben jij iemand die het niet graag doet, er geen tijd voor heeft, of er simpelweg geen beginnen aan ziet? Wat is schrijven voor zoekmachines, of SEO-copywriting? En hoe doe je het?

Hier alvast enkele tips om het zelf te doen of uit te besteden aan een expert.

 

09 oktober 2020

Wat is SEO- of zoekmachineoptimalisatie?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel technieken om je website optimaal te laten scoren bij de zoekmachines en dus vooral bij Google. Die technieken zitten verwerkt in het systeem achter je website (bv. Drupal zoals mijn site), en zijn gecombineerd met een doordacht linksysteem en veel goed gekozen tekstmateriaal. Zo zorgt de zoekmachineoptimalisatie dat je website bovenaan verschijnt bij trefwoorden in jouw vakgebied. 

Het klinkt simpel, maar dat is het niet.

Een website maken en up to date houden vergt veel tijd, energie en vooral ook vakkennis. Je site is je visitekaartje: één van je beste marketingtools om nieuwe klanten aan te trekken, en tegelijk ook de tool van de zoekmachines.

Werk met de juiste partner.

Welke titels, beschrijvingen, tags en trefwoorden gebruik je nu best? Hoe begin je eraan?  Een website bouwen of reviseren is een proces waar je niet lukraak mee van start gaat. Het begint met goed advies, een websitebouwer met verstand van zaken en als je zelf niet goed bent in schrijven zoek je een copywriter voor de inhoud. Trouwens, teksten kunnen schrijven is één ding. Ze goed kunnen schrijven voor een website, is nog iets anders.

Een SEO-copywriter start met degelijk onderzoek naar passende trefwoordcombinaties. We zoeken naar combinaties van verschillende trefwoorden, waar vaak anderen naar op zoek gaan als ze jou willen vinden. Waarom combinaties? Omdat een trefwoord op zich soms een te groot bereik heeft of te algemeen is. Neem nu het woord 'vertaler'. Wanneer ik dit woord intik bij Google, toont hij me meer dan 3 miljoen resultaten. Er is geen beginnen aan om te concurreren met dit ene woord, toch niet als beginnende website. Allerlei trucjes kunnen worden toegepast, zoals 'vertaler' verwerken in je domeinnaam (www.jedomeinnaammetvertalererin.be),  of het woord in je bedrijfsnaam stoppen zodat het overal terugkeert in de website. Echter, logischer zou zijn om een combinatie te kiezen als 'vertaler Spaans' of 'vertaler Waregem'. Zo verklein je de concurrentie maar lok je voldoende bezoekers.

Wat is belangrijk voor zoekmachines?

De lengte van de titels, beschrijvingen en teksten is van belang voor de zoekmachines. Interne en externe links, regelmatige updates, hoe interessant zijn de teksten voor de bezoekers? Hebben alle afbeeldingen een naam, zijn de teksten niet gestolen van een andere site? Met andere woorden: een zoekmachine bekijkt via allerlei algoritmes de pagina's en geeft zo een score aan de site.  Zorg dat het geheel uitnodigt om op te klikken.

Er wordt ook gekeken naar het websitesysteem en de manier waarop alles is geprogrammeerd: zit er niet teveel rommel in de 'programmeertekst', kan de zoekmachine eenvoudig alles doorzoeken zonder moeilijke scripts te moeten doorzoeken, enz. 

Samengevat

1. Heb je een website, bekijk die eens met andere ogen en volgens de tips hierboven.
2. Heb je nog geen website? Zoek een betrouwbare partner die kennis heeft van SEO.
3. Schrijf je teksten volgens de regels van de kunst: online vind je hier veel tips over. 
4. Wil je geen teksten schrijven? Geef mij dan een belletje ☝️.

Succes!

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Het kan even duren voor uw reactie op de website verschijnt. Nieuwe reacties zijn pas zichtbaar nadat een beheerder ze heeft goedgekeurd.