Facebook doos met vind ik leuks

Facebookpagina promoten met slimme content

Klant in de kijker: Marc Roos Airportservice

Marc is taxichauffeur. Hij brengt reizigers van en naar de luchthaven en organiseert langeafstandsvervoer voor bedrijven in binnen- en buitenland.

Onlangs creëerde hij een Facebookpagina voor zijn taxibedrijf. Een slimme zet, want sociale media zijn vandaag trending om jezelf te promoten en zo meer klanten aan te trekken.

Het beheer van zijn pagina laat hij liever over aan een professional. Zo mocht EmMaLingua verbondenheid creëren met de klanten van Marc Roos Airportservice.

23 maart 2021
Sociale media: het is een breed begrip en gaat niet enkel over Facebook. Je kan ook niet naast Instagram, Twitter en LinkedIn kijken. Facebook is echter nog steeds het meest gebruikte sociale mediaplatform in België. Een Facebookpagina maak je in een mum van tijd. Hoe moet daarna het verder? Een kijkje achter de schermen...

 

Gedegen research

Ieder project vraagt een plan van aanpak. Met een Facebookpagina wil je zichtbaar worden, zoveel mogelijk volgers krijgen, interactie hebben, je personal en business brand ontwikkelen, ... In het wilde weg berichtjes posten is dus geen goede oplossing. De timing van je berichten is primordiaal, ook de toon van je posts. Goed nadenken is dus de boodschap!

 

Je klant leren kennen & goede afspraken maken
  1. Wie is je klant? Wat doet hij? Wie is zijn doelpubliek? De kennismaking met Marc gebeurde tijdens een (virtueel) opstartgesprek. We spraken af om gemiddeld 1 tot 2 berichten per week op te stellen, zowel in het Nederlands als in het Engels omwille van zijn internationale doelpubliek. We focussen op privéklanten die luchthavenvervoer wensen, maar ook op businessklanten zoals zeelieden of zakenmensen die een taxi nodig hebben. Marc doet dus zowel zaken met bedrijven (business-to-business) als met de particuliere markt (business-to-consumer).  
     
  2. Goede afspraken maken rond content. Zonder input van je klant kom je nergens. We vroegen om zoveel mogelijk foto’s te bezorgen en gaven tips om kwalitatieve beelden te maken met belangrijke logo’s of herkenbare gebouwen of plaatsen op de achtergrond.
     
  3. Meten is weten. Maandelijks bekijken we samen de statistieken van de pagina en sturen we bij waar nodig. Zo leerden we dat er meer interactie kwam na het plaatsen van enkele specifieke berichten in combinatie met de juiste foto’s. Als we geen mooie foto’s kunnen gebruiken, zoeken we online een rechtenvrije afbeelding.

 

Facebook algoritmes

Facebook werkt net zoals Google met algoritmes: dat zijn ingewikkelde en vaak veranderende formules die bepalen wie jouw berichten ziet en welke berichten het hoogste “scoren”. Hierbij wordt onder andere gelet op de gebruikte media in de posts (video, foto, ...), de populariteit van een bericht en de wisselwerking met andere gebruikers of bezoekers.

We moeten dus hard werken en proberen de bezoekers van Marcs pagina te laten reageren, liken, en delen. Dat kan alleen door content of inhoud te schrijven die zijn bezoekers interessant vinden.

Juiste timing

Wanneer plaats je een bericht online? Kies je voor kwaliteit of kwantiteit? Tussen de honderden, soms duizenden berichten moet je opvallen. Dat doe je onder andere door het juiste moment te kiezen: niet ’s morgensvroeg wanneer iedereen zich haast om naar het werk te vertrekken, niet op de middag wanneer het etenstijd is en er geen waardevolle reacties komen. EmMaLingua weet het juiste moment uit te kiezen: wanneer de bezoekers aandacht en tijd hebben om niet enkel te scrollen tijdens verveelmomenten maar ook effectief de inhoud van de berichten te lezen.

 

Netwerk uitbouwen

De meeste mensen hebben al een persoonlijke Facebookpagina. Wanneer je een professionele pagina aanmaakt, kan je al je vrienden uitnodigen om je nieuwe pagina leuk te vinden en te volgen.

Aanwezigheid op groepen of andere professionele pagina’s binnen je vakgebied of die een link hebben met je doelgroep kan ook zeer interessant zijn. Zo bouw je een netwerk uit, en kan je je mening en vakexpertise op andere pagina’s delen.

Een netwerk creëren kan ook naast Facebook:

  • plaats een Facebook-like functie op je website waarmee bezoekers van je site rechtstreeks de FB-pagina kunnen leuk vinden - Marc verwijst naar FB met een icoon op zijn homepage;
  • leg linken naar je pagina vanuit je blogs op jouw website;
  • plaats links naar je pagina op andere sociale media;
  • vermeld je pagina in je e-mailhandtekening;
  • stuur een mail naar alle mensen in je mailinglist.
    Ook hierbij kan EmMaLingua je helpen met de copywriting (schrijven van je teksten in verschillende talen)!

 

Storende reacties of “boze” gezichtjes

Goede inhoud schrijven is één ding. Omgaan met vreemde of storende reacties is nog iets anders. Zo kregen we bij Marc enkele reacties op een bericht dat we hadden geplaatst in volle COVID-crisis. Het ging over een rit met een matroos vanuit Nederland naar huis. Iemand reageerde in de trend van: “hopelijk brengt hij geen Corona mee dan...”. Inderdaad, vanuit het standpunt van deze volger leek het net alsof Marc een toerist naar huis bracht op een moment dat dit niet was toegelaten volgens de Belgische Coronamaatregelen (gesloten grenzen). We hebben hierop een goed doordacht antwoord geformuleerd, om te vermijden dat dit zou escaleren. Door een emotioneel betrokken antwoord te schrijven, was de situatie meteen opgelost. Want het ging trouwens over een zeeman die ook het recht had om naar huis te komen na maandenlang te zijn weggeweest. Dit was een goede les: drie keer nadenken en zeker zijn dat een bericht niet verkeerd kan worden geïnterpreteerd.

Boze gezichtjes in de plaats van likes? Niks van aantrekken, iedereen heeft recht op een mening.  

 

 

 
Resultaat

Op enkele weken tijd kreeg de pagina van Marc al meer dan 260 volgers, en ontving hij meerdere offerteaanvragen.

We hebben nog veel in petto! Misschien organiseren we binnenkort een leuke deel-en-winactie, of zullen we enkele berichten promoten via gesponsorde pagina’s. Stay tuned!

Heb je geen vlotte pen, of ontbreekt het je aan tijd om je pagina van slimme en kwalitatieve inhoud te voorzien? Stuur ons een mailtje en we nemen contact.  

 

 

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Het kan even duren voor uw reactie op de website verschijnt. Nieuwe reacties zijn pas zichtbaar nadat een beheerder ze heeft goedgekeurd.